IV.4.2 Zaměření kurzů podnikového vzdělávání

Zdroj dat

CVTS
Data pro mezinárodní srovnání jsou převzata z webových stránek Eurostatu. Regionální třídění není k dispozici.

Význam indikátoru

Indikátor popisuje strukturu kurzů podnikového vzdělávání z hlediska oborů. Tato informace může sloužit jak pro poskytovatele dalšího vzdělávání z hlediska jejich obecnějšího zacílení vzdělávacích kurzů, tak může poskytovat širší informace. Vyšší podíl některého typu kurzů nepřímo informuje buď o nových trendech a technologických změnách (v tom případě se pravděpodobně bude projevovat ve všech zemích), tak například o nedostatečné kvalitě absolventů formálního vzdělávání, která vyvolává zvýšenou potřebu podniků v určitém oboru vzdělávat.

Metodika výpočtu

Indikátor vyjadřuje podíl pracovní doby strávené na kurzech dle jednotlivých oborů vzdělávání na celkové pracovní době strávené na kurzech dalšího vzdělávání.

Indikátor vychází z šetření CVTS. Struktura otázek vztahujících se k oborům vzdělávání se v tomto šetření v jednotlivých vlnách změnila. V CVTS2, které proběhlo v roce 1999, byly sledovány následující obory vzdělávání:

  • Pracovní život
  • Cizí jazyky
  • Prodej a marketing
  • Účetnictví a finance
  • Řízení a správa
  • Sekretářská a kancelářská práce
  • Počítače a výpočetní technika
  • Inženýrství, výroba a stavebnictví
  • Služby
  • Ochrana životního prostředí, zdraví a bezpečnost práce

V CVTS3, které proběhlo v roce 2005, byly sledovány následující obory vzdělávání:

  • Osobní rozvoj a pracovní život
  • Jazyky (cizí a mateřský jazyk)
  • Prodej a marketing
  • Účetnictví a finance, řízení a správa, sekretářská a kancelářská práce
  • Počítače a výpočetní technika
  • Inženýrství, výroba a stavebnictví
  • Osobní služby, přepravní služby, ochrana majetku a osob a vojenství
  • Ochrana životního prostředí, zdraví a bezpečnost práce
  • Jiné obory vzdělávání

V šetření CVTS4 (2011) jsou jednotlivé obory (oblasti) vázány na požadované kompetence a sledovány v následujícím členění:

  • Schopnosti řešení problémů
  • Znalosti základních početních úkonů a gramotnosti
  • Týmové schopnosti
  • Komunikační (verbální či písemné) schopnosti
  • Znalosti jazyků
  • Dovednosti jednání se zákazníky
  • Řídící schopnosti
  • Administrativní dovednosti
  • Základní dovednosti z inform. technologií
  • Profesionální dovednosti z inform. technologií
  • Technické, praktické či specifické pracovní dovednosti
  • Ostatní (výše neuvedené)

Data z CVTS4  u tohoto ukazatele zatím nebyla zveřejněna.